Тема: Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми та речення. Головне й залежне слово в словосполученні.
Мета: засвоїти знання про словосполучення, його відмінності від слова і речення; сформувати навички аналізувати словосполучення, правильно використовувати його в мовленні; розвивати лінгвістичне мислення; виховувати увагу до милозвучної української мови.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Робота з текстом
> Виразно прочитайте текст. Як ви розумієте його зміст? Перепишіть. Визначте кожну частину мови, використану в ньому. Які слов'янські мови, окрім української, ви ще знаєте?
Червоно, зелено, лілово — В сто барв полийся із глибин, Має словечко, чесне слово, Я твій покірний слов'янин.
П. Засенко
IV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником
> Опрацювання теоретичного матеріалу (ст..54 – 55)
Робота біля дошки
> Випишіть із речення всі словосполучення, крім підмета і присудка. Поставте питання від головного до залежного слова.
Тонуть в золоті і теплій синяві принадні простори і закликають
усе в степу до спокою і миру (О. Довженко). Зразок: Тонуть (у чому?) — в золоті.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕННОГО МАТЕРІАЛУ
Тренувальні та творчі вправи
Вправа 1
> Із пропонованими словами утворіть словосполучення; запишіть їх. Визначте головне і залежне слово (з допомогою запитань).
Вітер, телефонувати, десять, друг, наші, корисний, цікавий, мені, одинадцять, працювати.
Вправа 2
> Запишіть словосполучення з дієсловами в одну колонку, а з іменниками — в іншу. Усно поставте запитання до залежного слова. Якою частиною мови воно виражене?
Засніжені поля, їхати на виставку, збирати урожай, подорожувати з сім'єю, новий комп'ютер, наша школа
Вправа З
> З поданими словами складіть словосполучення і речення. Запишіть їх. Що спільного і відмінного між словом, словосполученням і реченням?
Осінь, спілкуватися, мої, справедливий, виразно.
Вправа 4
> Прочитайте текст. Поясніть постановку розділових знаків. Із другого речення випишіть усі словосполучення і визначте в них головне й залежне слово. Чим вони виражені?
А сонце вже сідало. Високо, високо під небом вечірнім пролетіли величезним табуном дикі гуси у плавні на ніч і виповнили повітря дивним гуком, що, мов відгомін далекого дощу, пронісся понад тихим Дунаєм. Вербовий гай на тім боці повивсь у темряву, почорнів; блакитні гори стали синіми та хорошими... (М. Коцюбинський)
Вправа 5
> Розкриваючи дужки, утворіть словосполучення. З виділеними складіть речення і запишіть.
(Урок, світова література), (дякувати, батьки), (екзамен, математика), (сміятися вони), (службові, у, справи), (говорили, іноземна мова), (ходити школа), (кращий все).
Вправа 6 (усно)
> Зіставте українські та російські словосполучення. Правильно вживайте їх у кожній мові. З виділеними словосполученнями складіть речення і запишіть.
Сміятися з нього — смеяться над ним
Питання з літератури — вопросы по литературе
Дякувати батькам — благодарить родителей
їхати до міста — ехать в город
За два кілометри — в двух километрах
До ваших послуг — к вашим услугам
Вищий за мене — выше меня
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда
- Розкажіть, що ви знаєте про словосполучення. Наведіть приклади.
- Що спільного й відмінного між словом, словосполученням і реченням?
(Столик, шаховий столик. Шаховий столик стояв біля книжкової шафи.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати вправу 78
|