ТЕМА:УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА «МУДРА ДІВЧИНА»
Мета: продовжити знайомити учнів з українськими народними
казками, вчити дітей визначати головну думку твору, визначати засоби, якими у творі досягається ця мета; формувати вміння читати в особах, правильно інтонувати мову дійових осіб; виховувати здатність виходити зі скрутного становища і перемагати; поглиблювати почуття любові та поваги до батьків.
Тип уроку: урок-подорож.
Мудрість — найкраще багатство.
Народне прислів'я
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки «Мудра дівчина».
- Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Про дівчинку, яка була розумна; кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім'ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.)
— Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)
— Чому? Поясніть. (Бо не багатство красить людину, а її мудрість.)
На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку,
розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.
Отже, ви повинні:
• поглибити знання про казку, її особливості;
• уміти виразно читати казку в особах;
• любити тата, маму, своїх рідних.
II. Повторення вивченого
Для того щоб відчинилися нам двері у казку, потрібно дати відповідь на запитання.
1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)
2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)
3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)
4. А до якого виду належать казки про «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина»? (До побутових казок.)
III. Робота з казкою «Мудра дівчина»
1. Словникова робота.
Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимось з окремими словами і складемо з ними словосполучення.
а) Хто скаже, що називається словосполученням? (Два або кілька слів, пов'язані між собою за змістом і граматично.)
б) Де ми отримуємо знання про словосполучення? (На уроках рідної мови.) А зараз прочитайте «пірамідки» слів з дошки і об'єднайте їх правильно і за змістом і граматично:
хорт прудкий
нива колосиста
рундук високий
прясти швидко, майстерно
локіт закручений
полотно
гребінка біле
дерев'яна
простора
дерев'яне
швидкі
світлиця
днище
ґринджоли
2. Читання учнями казки.
3. Бесіда.
• Назвіть дійових осіб казки.
• Хто головний герой казки?
• Де відбуваються події?
4. Аналіз змісту казки, вибіркове читання.
• Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони вирішили її розв'язати?
• Прочитайте, чому пан загадав братам загадку? Зачитайте її.
• Як цю загадку відгадав багатий брат? Прочитайте загадку, яку запропонувала Маруся.
• Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала донька бідняка.
• Скільки ще загадок відгадала дівчинка? Прочитайте текст, де йдеться про другу й третю загадки.
• Під час читання якого епізоду ви хвилювалися, а де посміхалися? Якими рядками казки можна підписати ілюстрації? (Робота з ілюстраціями.)
5. Читання діалогів у особах.
Діти в парах готують виразне читання одного з діалогів.
6. Характеристика дійових осіб.
На дошці записані слова.
Маруся
|
Батько
|
Пан
|
Брат
|
добра, смілива,
|
добрий, чесний
|
ледачий, нероз-
|
зажерливий,
|
кмітлива, розсуд-
|
роботящий, бояз-
|
судливий, само-
|
скупий, дурний,
|
лива, винахідлива,
|
ливий, люблячий
|
любиві
|
облесливий
|
працьовита,
|
|
|
|
мудра,
|
|
|
|
розумна
|
|
|
|
Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.
• Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?
• Як би ви ще назвали Марусю, окрім мудра?
7. Яким відомим вам прислів'ям можна охарактеризувати основну думку казки? (Не багатство красить людину, а розум.)
IV. Підсумок і узагальнення вивченого
1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?
2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?
3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?
4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених людей, а до своєї юної доньки?
5. А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви допоїти їм у скрутній ситуації?
6. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?
7. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?
8. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?
9. Які риси характеру традиційно притаманні українцям, особливо україночкам?
V. Мотивація оцінок
VI. Завдання додому
- Скласти план до казки.
- Намалювати ілюстрації до казки, придумати підписи.
|